Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning
– sprider kunskap om entreprenörskap, innovation och småföretag
citatBloggen finns kvar men har inte så hög prioritet i vårt nya arbetssätt.
Läs Magnus inlägg på esbribloggen
Publicerad: 2001-10-01
Följande text publicerades även under vinjetten ”Porträttet” i Entré nr 3, 2001:

David Birch - entreprenörskapsforskare, affärsman och båtkonstruktör:

”Jag kan rädda ditt företag”

Han får ett genomslag som andra entreprenörskapsforskare bara kan drömma om. David Birch inte bara tänker som en affärsman - han är en, och en framgångsrik sådan. Men snart ska han börja rita motorbåtar istället.

Med en schysst databas kan man slå världen med häpnad. Knappast någon inom den globala entreprenörskapsforskningen skriver under på den devisen med samma entusiasm som David Birch. Han har inte samma bakgrund som de flesta kollegor inom området, utan började karriären som fysiker och datorprogrammerare. I 1960-talets USA såg han datamaskinerna födas och drömde om att fylla dem med data. Och det började han göra, närmare bestämt med mängder av information om amerikanska företags ekonomiska liv.

I slutet av 1970-talet låg denna information till grund för boken The Job Creation Process, där David Birch lade fram den då mycket kontroversiella idén om att de flesta nya jobben skapades i små företag, inte ur industrijättarna. Boken satte hjulen i rörelse på många universitet och konsultföretag, och har spelat en betydande roll i det efterkommande intresset för entreprenörer och tillväxtföretag. I dag, 30 år sedan starten, finns det kontinuerligt uppdaterad information om tiotals miljoner företag i David Birchs datalager. Syftet har varit att lära sig mer om företagande och köpmönster, men också att tjäna en hacka på denna kunskap.

- Genom att hitta och förstå mönster i informationen så kan du räkna ut vem som är den bästa kunden, vem som kommer att köpa av dig. Istället för att ödsla bort marknadsföring på de andra 98 procenten, kan du vända dig direkt till de som vill ha dina produkter. Att inte göra det är som att skjuta bössan blint upp i luften och hoppas träffa en fågel, säger han.

David Birchs data tillhör Cognetics, ett företag som han själv grundat men som i dag ägs av en av världens största reklambyråkoncerner. Intelligenta dataanalyser kommer att revolutionera dagens ”dumma” och dyra marknadsföring, tror han. Liksom den redan har, eller håller på, att förändra forskarens arbete. Det enda som kan ge en riktigt rättvisande bild av världen är statistik - och ju mer av den varan desto bättre. Att generalisera utifrån djupintervjuer går inte, menar han.

David Birch är trevlig, öppen, intresserad och pratsam som så många av sina amerikanska forskarkollegor. Skillnaden är månne hans självsäkra konstaterande om att hans egna idéer är bäst och att vi alla gör bäst i att följa dem. Sverige skulle, exempelvis, må gott av att utsätta sitt näringsliv för samma samkörningar som David Birch gör åt sina amerikanska kunder. De ger en effektivare marknad, helt enkelt.

- Amerikanska företag är som en öppen bok, det finns hur mycket information som helst att hämta om dem. Vi har inte Europas starka integritetsskydd för företagen, och det tycker jag är bra, det ger oss en konkurrensfördel.

Kaxigheten är inte störande, snarare stimulerande, men vi träffas knappt en vecka efter terrorattentatet mot World Trade Center och därför klingar talet om kulturskillnader och konkurrensfördelar annorlunda än förr. Världen står inför tuffa tider, såväl ekonomiskt som mentalt. När Birch anlände till Stockholm från hemstaden Boston var det med det första planet som lyfte efter flygförbudet. Han kom hit för att tala på en entreprenörskapskonferens, men sanningen att säga är forskningen en liten del av hans liv nuförtiden.

- För ett par år sedan gjorde vi en uppföljning på The Job Creation Process där vi visade att det bara var en liten del av småföretagen som faktiskt bidrog med jobb. Dessa få procent, gasellerna, är de verkliga snabbväxarna. Men det är svårt att säga hur vi ska bete oss för att få fler av den sortens företag. De är extremt instabila, säger David Birch.

Något som han för övrigt märkte själv då han startade tidningen Biz, som skickades ut till USAs 500 000 snabbast växande företag. Annonsörerna älskade idén - men företagen gick omkull med en sådan hastighet att tidningens prenumerantregister blev ständigt inaktuellt, och därmed värdelöst. Och även tidningen fick lägga ner.

Den politiska oron till trots pratar vi länge om det som är David Birchs verkliga kärleksprojekt just nu. Han är nämligen på väg mot en helt ny karriär - som båtkonstruktör. Den gamle fysikern gillar båtliv men tycker att dagens fartyg är för långsamma, för bullriga och för dyra i drift.

- Jag tar en examen i fartygsarkitektur just nu och är klar om ett eller två år. Det viktigaste är att jag har idéer och att jag kan programmera, för det är med simulatorer som man får fram de bästa resultaten. Det är oerhört roligt att lära sig ett nytt område och jag tror att min idé kan slå mycket väl ut.

Mer om David
Namn: David Birch
Bakgrund: Fysiker och ekonom som började samla data om USAs affärsliv och upptäckte småföretagens viktiga roll, vilken beskrevs i The Job Creation Process och Job Creation in America. Erhöll Internationella priset för entreprenörskaps- och småföretagsforskning 1996 då det delades ut för första gången.
Aktuell: Talare på ISBC-konferensen i Stockholm i september. Leder Cognetics, som hjälper företag att hitta köpvilliga kunder med hjälp av massiva statistiska analyser.


Text: Johan Gustafson


 
Kommentera artikeln
Kommentarer
Namn
Länk till egen sajt/blogg
Kommentar
 
Mest lästa artiklar nu