Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning
– sprider kunskap om entreprenörskap, innovation och småföretag
Publicerad: 2013-01-24

Genus breddar bilden

”Den dominerande entreprenörskapsdiskursen, med entreprenören som hjälte exkluderade kvinnor som företagare, som grupp, men också en rad män som var företagare.” Det slår Ulla Eriksson-Zetterquist och Elisabeth Sundin fast i Genusperspektiv på företagsekonomi (Högskoleverket, 2012). I rapporten redogör de för hur forskning och undervisning i företagsekonomi – eller handelsteknik, som det ursprungligen kallades – har växt fram i Sverige. Förebilder var de tyska handelshögskolorna. Författarna diskuterar hur forskning med genusperspektiv har berikat områden som organisation, redovisning, marknadsföring och entreprenörskap.

Kontakta elisabeth.sundin@liu.se


Text: Åse Karlén


 
Kommentera artikeln
Kommentarer
Namn
Länk till egen sajt/blogg
Kommentar
 
Mest lästa artiklar nu