Publicerad: 2013-04-30
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2013:
Roboten som blev berg- och dalbana
Innovation är inte bara ny teknik och nya produkter. Det kan lika gärna handla om att hitta nya användningsområden för befintliga produkter, så kallad ”innovation by meaning”.Åsa Öberg har lagt fram licentiatuppsatsen
Innovation driven by meaning vid Mälardalens högskola. I den har hon studerat hur en teknisk lösning kan få nytt liv genom en ny användarupplevelse. Hon beskriver det som att fundera kring
varför en produkt eller tjänst ska användas, snarare än
hur den ska användas.
Öberg har använt sig av exempel från robotindustrin. Bland annat har hon studerat ett tyskt företag som har omvandlat en avancerad industrirobot till berg- och dalbanan ”Robocoaster”. Roboten har getts ny mening genom det nya användningsområdet. Från att ha varit ett kraftfullt och effektivt verktyg, har den blivit underhållning och en ”nervkittlande upplevelse”.
Åsa Öberg poängterar att det nya användningsområdet inte är bättre än originalet. Det har helt enkelt förändrat syftet med tekniken.
Hon menar att alla företag kan satsa på ”innovation by meaning”. Den här typen av innovation påverkas inte så mycket av externa faktorer, utan är mer beroende av företagsledarnas visioner, handlingar och drivkraft. En av de stora utmaningarna är att inse när en meningsinnovation är värdefull, och något att satsa på, och när den inte är det.
Kontakta
asa.oberg@mdh.se
Text: Jonas Gustafsson
Kommentera artikeln