Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning
– sprider kunskap om entreprenörskap, innovation och småföretag
citatDet finns en utbredd myt att alla stora idéer kommer, utan ansträngning, från ett geni som sitter och funderar en stund
Läs Helenes inlägg på esbribloggen
Publicerad: 2017-07-06
Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2017:

Lärandet ska finnas i företagets DNA

Entreprenöriellt lärande är dynamiskt och sker på flera nivåer samtidigt i en organisation. Det handlar om ett erfarenhetsgrundat lärande som bygger mycket på individers förmåga att ställa frågor och experimentera. Det menar Ziad El-Awad, Jonas Gabrielsson och Diamanto Politis. I Entrepreneurial learning and innovation. The critical role of team-level learning for the evolution of innovation capabilities in technology-based ventures (International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, nr 3, vol 23, 2017) visar de att entreprenöriellt lärande på teamnivå fungerar som en bro mellan lärande på individuell nivå och organisationsnivå. I artikeln har författarna tagit fram en modell över hur det förhållandet ser ut i teknikbaserade företag. Teambaserat lärande, visar de, är kritiskt för innovationskapaciteten i den typen av företag. En slutsats är därför att ledningen bör främja lärandet i team. Det gör att lärandeprocessen blir rutiniserad och en naturlig del av företagets DNA. Artikelförfattarna höjer dock ett varningens finger för att i alltför hög grad luta sig mot gamla erfarenheter. Då kan man missa att anpassa sig till omvärlden.

Kontakta diamanto.politis@fek.lu.se


Text: Jonas Gustafsson


 
Kommentera artikeln
Kommentarer
Namn
Länk till egen sajt/blogg
Kommentar
 
Mest lästa artiklar nu