Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning
– sprider kunskap om entreprenörskap, innovation och småföretag
citatLåt oss hoppas att olika samarbeten leder till lyckade projekt i större skala
Läs Helenes inlägg på esbribloggen
Publicerad: 2018-02-05
Följande text ingick även i temat ”Entreprenörskap i skolan” som publicerades i Entré nr 4, 2017:

Entreprenörskap en svår nöt för många gymnasielärare

2009 publicerade Skolverket rapporten Entreprenörskap i skolan – en kartläggning. Den visade att ungefär hälften av Sveriges grund- och gymnasieskolor kände till begreppet entreprenörskap. Rapportförfattarna fann stora skillnader mellan olika regioner, och även mellan kommunala och privata skolor, i hur man arbetade med entreprenörskap. Skolverket har inte gjort någon ny, stor kartläggning av entreprenörskap i skolan sedan dess. Men i rapporten Lärarnas uppfattningar om gymnasieskolan efter 2011 års gymnasiereform (Skolverket, 2017) finns entreprenörskap med. Över 3 600 undervisande lärare har svarat på frågor om hur gymnasiereformen har förändrat deras arbetssituation. Rapporten visar att 26 procent av yrkeslärarna, främst inom vård- och omsorgsämnen samt inom barn- och fritidsämnen, anser att det är svårt att föra in entreprenörskap i undervisningen. Av lärarna i teoretiska ämnen svarade hela 58 procent att de tycker att det är svårt att inkludera entreprenörskap i undervisningen.


Text: Åse Karlén


 
Kommentera artikeln
Kommentarer
Namn
Länk till egen sajt/blogg
Kommentar
 
Mest lästa artiklar nu