Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning
– sprider kunskap om entreprenörskap, innovation och småföretag
citatSvenskarna ser sig själva som innovativa men det är tyvärr få som omvandlar idéerna till kommersiella företag
Läs Helenes inlägg på esbribloggen
Publicerad: 2018-03-01
Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2017:

Innovation är historiskt bunden

De flesta innovationer är inte resultatet av ett långsiktigt arbete. I stället har de utvecklats som direkta svar på enskilda händelser, tidsspecifika problem och nya teknologiska möjligheter. Det visar Josef Taalbi i What drives innovation? Evidence from economic history (Research Policy, nr 8, vol 46, 2017) där han undersöker vilka historiska impulser som har format innovationsaktiviteten i den svenska ekonomin. Han använder sig av en databas över svenska produktinnovationer 1970–2007. Ett exempel på en möjlighetsdriven förändring som har tänt innovationsgnistan är utvecklingen av telekommunikationen på 1990-talet. De miljöinnovationer som såg dagens ljus på 1970-talet var ett svar på ett stort dåtida problem; energikrisen.

Kontakta josef.taalbi@ekh.lu.se


Text: Jonas Gustafsson


 
Kommentera artikeln
Kommentarer
Namn
Länk till egen sajt/blogg
Kommentar
 
Mest lästa artiklar nu