Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning
– sprider kunskap om entreprenörskap, innovation och småföretag
citatUtvecklingen går mycket snabbt i Kina, och företag måste vara beredda på att arbeta hårt
Läs Helenes inlägg på esbribloggen
Bodenelever bäst på kreativitet
Från vänster till höger: Skolverkets Peter Skoglöf, eleverna Mattis Brunström, Wilma Öhman, Vilgot Jakobsson, Wilma Brenna, Ellinor Larsson samt Albin Runelöv, Esbris Helene Thorgrimsson och Skolverkets Carina Hafrén. Andreas Landewall, som också är en av pristagarna, kunde tyvärr inte delta i prisutdelningen. Foto: Maria Lindgren.
Publicerad: 2019-04-23
Följande text publicerades även under vinjetten ”Esbrinytt” i Entré nr 1, 2019:

Bodenelever bäst på kreativitet

Vilka geniala idéer får du när du betraktar ett helt vanligt gem? 9–18 november 2018 gnuggade gymnasieelever över hela landet sina geniknölar. Bäst lyckades två team från Björknäsgymnasiet i Boden.

Deca Idea Challenge är en global idétävling för skolungdomar där det gäller att komma på nya användningsområden för ett givet vardagsföremål. Tidigare år har tävlingen kretsat kring kartonger, petflaskor och gummiband. I den här omgången stod det lilla oansenliga gemet i centrum.

Den svenska delen av tävlingen arrangerades av Esbri och Skolverket, och riktade sig till gymnasieelever. Över 50 tävlingsbidrag kom in från en rad olika skolor. Bäst lyckades Björknäsgymnasiet i Boden, både första- och andrapristagarna kom härifrån. Tredjepristagarna går på Lugnetgymnasiet i Falun.

13 februari var det dags för prisutdelning. Då reste Esbris Helene Thorgrimsson, tillsammans med Skolverkets Peter Skoglöf och Carina Hafrén, till Boden för att träffa elever och lärare.

- Jag blev oerhört imponerad av miljön i Björknäsgymnasiet. Det var lugnt och trivsamt och ändå fyllt av energi. Varje fredag arbetar eleverna med sina egna projekt och då blir det både snack och verkstad, säger Helene Thorgrimsson som är projektledare för Deca Idea Challenge.

Under besöket konstaterade lärarna att ”hela skolan sjuder av idéer och samarbete”. Och det är precis vad som krävs för att lyckas i Deca Idea Challenge. Eleverna ska bilda lag om 3–5 personer där alla behöver samarbeta och bidra för att få fram en kreativ lösning. Sedan ska de presentera sin idé i en treminutersvideo på engelska som laddas upp på Youtube.

Det vinnande laget består av Wilma Brenna, Vilgot Jakobsson, Ellinor Larsson och Albin Runelöv. De kallar sitt team för Hook it, och deras idé går ut på att böja till och förstärka gem till olika typer av mobila krokar. Krokarna kan till exempel användas för att hänga upp jackan på insidan av dörren till en offentlig toalett, eller för att hänga väskan på en bordskant.

Andrapristagare är Team Rheumatism Shopping Handle, med lagmedlemmarna Mattis Brunström, Andreas Landewall och Wilma Öhman. De har skapat ett handtag som fästs på plastkassar, och som kan hjälpa personer med reumatism.

Tredjepriset togs hem av Maja Gustafsson, Wilma Hjärp, Matilda Islén och Milton Wiklund från Lugnetgymnasiet i Falun. De har utvecklat en ”cliphanger” – ett multiverktyg för livets alla cliffhangers.

Alla pristagare har tilldelats diplom, Tina Seeligs bok What I wish I knew when I was Twenty, och presentkort på ytterligare matnyttig litteratur.

Bodenelever bäst på kreativitet
Entreprenören Harry van der Veen ser många fördelar med att driva företag i Norrland: billig hyra, mindre konkurrens och lojala anställda. Foto: Privat.
I samband med prisutdelningen höll Harry van der Veen en inspirationsföreläsning för ett hundratal elever på Björknäsgymnasiets teknikprogram. Han är holländare från början, men numer bosatt i Norrland. Som 25-åring var han en av medgrundarna av Nuiteq, ett teknikföretag som Harry van der Veen i dag är vd för.

- Harry delade frikostigt med sig av sina bästa företagartips och visade att det går att bygga ett framgångsrikt globalt företag från Skellefteå, säger Helene Thorgrimsson.

Harry van der Veen lyfte fram fördelarna med att vara verksam lokalt, och poängterade särskilt vikten av att bygga relationer och skapa kommunikation. Till hans tips hörde också att det är viktigt att lära sig de kulturella koderna i de länder där företaget är verksamt, och att envishet kan löna sig. Ett nej från en kund kan betyda ”nej, inte just nu”, och kontakten kan leda till en affär längre fram.

- Ett annat av hans råd var att skaffa en mentor i ett tidigt skede, och själv agera mentor i senare skeden. Harry lever som han lär, han lämnade generöst sina kontaktuppgifter och lovade att vara bollplank åt eleverna när de vill testa sina affärsidéer.

- Jag pratade med så många trevliga, idérika och drivna elever under dagen. Jag skulle inte bli förvånad om några av dem väljer att verka som innovatörer eller entreprenörer senare i livet, säger Helene Thorgrimsson.

Vill du se de vinnande svenska bidragen, och totalsegraren i den globala tävlingen? Filmerna finns på www.decaideachallenge.se. Deca Idea Challenge ingick i Global Entrepreneurship Week (GEW) 2018. Läs mer på www.gew.se


Text: Åse Karlén


 
Kommentera artikeln
Kommentarer
Namn
Länk till egen sajt/blogg
Kommentar
 
Mest lästa artiklar nu