Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning
– sprider kunskap om entreprenörskap, innovation och småföretag
citatDe tre bästa uppsatserna erhåller resestipendier om totalt 90 000 kronor!
Läs Helenes inlägg på esbribloggen
Publicerad: 2020-02-11
Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2019:

Med snällhet som norm

Lönar sig altruistiskt beteende i strategiska företagsnätverk? Daniel Örtqvist ställer frågan i artikeln Performance outcomes from reciprocal altruism: a multi-level model (Journal of Small Business & Entrepreneurship, open access). Han har i en enkätstudie undersökt vd:ar i svenska, mindre företag som ingår i ett 50-tal affärsnätverk. Hjälper de andra utan att förvänta sig gentjänster? Och hur påverkar det i så fall hur de presterar? Örtqvists studie visar att ”snälla” företag skördar framgångar – men bara om altruism är normen i det nätverk där de ingår.

Kontakta daniel.ortqvist@ltu.se


Text: Åse Karlén


 
Kommentera artikeln
Kommentarer
Namn
Länk till egen sajt/blogg
Kommentar
 
Mest lästa artiklar nu