Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning
– sprider kunskap om entreprenörskap, innovation och småföretag
citatTa del av vår Q&A med Johan Wiklund på temat adhd och entreprenörskap
Läs Helenes inlägg på esbribloggen
BOKTIPS: Snabbspår till entreprenörskap
Hans Landström. Foto: Sten K Johnson Centre for Entrepreneurship.
Publicerad: 2020-08-26

BOKTIPS: Snabbspår till entreprenörskap

Sju är ett magiskt tal, men räcker det med sju dagars träning för att bli entreprenör? Nja, kanske inte för alla. Men många kan komma en bra bit på vägen.

Kan man bli entreprenör på en vecka? Svaret beror förstås på vad man lägger in i att ”vara en entreprenör”, och fullärd blir man väl aldrig inom någon profession. Men självklart kan man träna sina entreprenöriella förmågor och öka förståelsen för företagandets villkor genom att delta i en kort kurs som introducerar till fenomenet entreprenörskap.

På många lärosäten runtom i världen dimper påbud om att dra ihop en ”startup weekend” ner i knät på lärare. Hur har de löst uppgiften? I boken How to Become an Entrepreneur in a Week – The Value of 7 Day Entrepreneurship Courses (Edward Elgar, 2020) granskas 11 europeiska initiativ, varav många kommer från nordiska länder.

Hans Landström, Sten K Johnson Centre for Entrepreneurship vid Lunds universitet, är redaktör tillsammans med Lise Aaboen och Roger Sørheim. I introduktionskapitlet konstaterar de att studenter inom i stort sett alla discipliner erbjuds att delta i entreprenörskapsutbildningar, och att utbildningarna kommer i en mängd olika skepnader. Nya synsätt, pedagogiska grepp och metoder har bidragit till att utveckla kortare och längre kurser och program inom entreprenörskapsområdet.

I bokens tre delar fokuserar författarna på sommarkurser, ”camps” och andra snabbutbildningar i entreprenörskap. Den första delen ägnas åt kurser som ska inspirera studenter och öka deras entreprenöriella förmågor. Ofta avslutas de med att studenterna pitchar hur de har löst en utmaning. I bokens andra del presenteras kurser som mer handgripligt ska förbereda studenter för en karriär som entreprenörer. I den tredje och sista delen skiftas fokus mot kurser där flera lärosäten samarbetar, ofta i syfte att lösa regionala eller samhälleliga utmaningar.

Läs mer om boken


Text: Åse Karlén


 
Kommentera artikeln
Kommentarer
Namn
Länk till egen sajt/blogg
Kommentar
 
Mest lästa artiklar nu