Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning
– sprider kunskap om entreprenörskap, innovation och småföretag
citatBloggen finns kvar men har inte så hög prioritet i vårt nya arbetssätt.
Läs Helenes inlägg på esbribloggen
NY AVHANDLING: ”Nairobi är ett Silicon Valley för sociala entreprenörer”
Wenderson Raimundo De Lima. Foto: Birgitta Schwartz.
Publicerad: 2020-09-22

NY AVHANDLING: ”Nairobi är ett Silicon Valley för sociala entreprenörer”

Hur lyckas man som social entreprenör i en värld styrd av stora organisationer? Det vet Wenderson Raimundo De Lima, som har följt ett svenskgrundat socialt företag i en av Nairobis kåkstäder. Han disputerar 23 september.

Mellan åren 2010 och 2013 uppmärksammades de i tidningar som The New York Times, Financial Times och The Economist. De vann svenska priser och fick stöd från Sida, Tillväxtverket och Vinnova. Svenskgrundade Peepoople var ett av många sociala företag i kåkstaden Kibera i Nairobi, Kenya. Företaget sålde miljövänliga toalettpåsar till invånarna som en del av områdets sanitetslösningar. Påsarna innehåller ämnen som efter fyra veckor omvandlar avföringen till gödsel.

– Peepoople sålde påsarna till befolkningen via mikroentreprenörer som fick en del av vinsten, säger Wenderson Raimundo De Lima vid Stockholms universitet.

Med Peepoople som case har han undersökt vilka faktorer som krävs för att sociala entreprenörer ska vinna legitimitet i biståndsvärlden. En värld som till största delen styrs av stora organisationer. Raimundo De Limas forskning visar att det finns fyra saker som underlättar etablering på en internationell biståndsmarknad:

1: Att inte kalla sin verksamhet för välgörenhet. I stället har man en affärsmodell kring produkten eller tjänsten.
2: Att vara en, i sammanhanget, trovärdig person. Peepoople grundades av äkta paret Anders Wilhelmson, professor på KTH och Camilla Wirseen, curator och designer.
3: Att ha en stor påse pengar. För att få människor att börja använda en produkt krävs oftast kostsamma marknadsföringsinsatser. Man betalar människor för att bli ambassadörer för produkten, och för att få den tilltänkta målgruppen att komma på informationsmöten.
4: Att ha ett upparbetat nätverk. Det är avgörande för att få ekonomisk stöttning av större organisationer och lyckas ingå samarbete med större företag.

– Många sociala entreprenörer vill etablera sig i Nairobi. Det är dit man ska om man vill skapa sig ett nätverk. Nairobi är biståndets Silicon Valley för sociala och humanitära innovationer, säger Wenderson Raimundo De Lima.

Kontakta wenderson.raimundo.delima@sbs.su.se

Wenderson Raimundo De Limas avhandling heter Modern Missionaries: An Ethnography of Social Entrepreneurs and Entrepreneurial Legitimation in the Humanitarian Field och går att läsa som pdf.

Han disputerar på Stockholms universitet 23 september 2020 klockan 13.00. Följ disputationen live via länk.


Text: Maria Linde


 
Kommentera artikeln
Kommentarer
Namn
Länk till egen sajt/blogg
Kommentar
 
Mest lästa artiklar nu