Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning
– sprider kunskap om entreprenörskap, innovation och småföretag
citatBloggen finns kvar men har inte så hög prioritet i vårt nya arbetssätt.
Läs Helenes inlägg på esbribloggen
FORSKNINGSSTÖD: ”Få företag har implementerat AI i stor skala”
Foto: Christopher Burns/Unsplash.
Publicerad: 2020-10-19

FORSKNINGSSTÖD: ”Få företag har implementerat AI i stor skala”

David Sjödin, docent vid Luleå tekniska universitet, har tilldelats 865 000 kronor från Handelsbankens forskningsstiftelser för projektet ”Profiting from Artificial Intelligence: Investigating organizational transformation, business models and capabilities”. Han driver också flera andra forskningsprojekt inom ämnet. Vi har frågat David Sjödin om vad som är på gång inom området.

Berätta om din forskning – vad är det du studerar?
- Digitaliseringen medför en stor omställning för svensk industri. Ett av de viktigaste områdena är att fokusera på ökade kundvärden genom digital tjänstefiering. Det innebär att digital teknik, som sensorer, konnektivitet och AI, används för att skapa avancerade tjänster. Det kan handla om att optimera kunders processer eller skapa autonoma lösningar – som självkörande lastbilar.

- För att dra nytta av digitaliseringen krävs en storskalig organisatorisk omvandling; nya affärsmodeller, utveckling av digitala plattformar och AI-förmågor. Min pågående forskning bygger på djupgående kvalitativa studier av industriella tillverkare som ABB och Volvo, samt deras industriella ekosystemsaktörer.

FORSKNINGSSTÖD: ”Få företag har implementerat AI i stor skala”
David Sjödin. Foto: LTU.
Vilka frågor söker du svar på, och vilken kunskap hoppas du bygga?
- Det övergripande syftet är att öka förståelsen för hur industriella tillverkande företag kan omvandla sina organisationer och dra nytta av AI genom digital tjänstefiering. Vi kommer att fokusera på frågeställningar som: Hur kan man ställa om organisationer för att bli mer datadrivna och utnyttja AI i det dagliga arbetet? Vilka rutiner och förmågor behöver man bygga upp i olika delar av organisationen för att dra nytta av AI? Och hur behöver affärsmodellerna utvecklas för att säkerställa ökat värdeskapande och vinster från AI inom industriella ekosystem?

De senaste åren har ”AI” varit ett av orden på allas läppar, men hur utbredd är egentligen användningen i svenska företag?
- Vi har ett femtiotal industriella samarbetspartners som alla har AI på sin strategiska agenda. Vi ser också många piloter och lovande exempel i industrin. Men jag skulle säga att det totalt sett bara är ett fåtal företag som verkligen har lyckats implementera AI i stor skala. Det är intressant är att överblicka de sammanhang där man har lyckats, men också att dra lärdomar från misslyckanden. Sofistikerade AI-algoritmer är inte nog – man behöver också ha koll på sina data, och inte minst en förmåga att hitta rätt tillämpningar.

Vad ser du för nya användningsområden för AI framöver – inom vilka branscher?
- Spektrat av användningsområden är otroligt stort. Från enkla beslutstöd för operatörer i en skogsmaskin eller gruvtruck, till strategisk affärsplanering. Det jag fokuserar mycket på, och där vi också ser stor potential, är att kunna få insikt i industriella kunders processer och optimera dem genom driftsdata och AI.

- När vi tittar på industriella miljöer som en gruva eller ett massabruk, kan både ekonomiska vinster och hållbarhetsvinster bli väldigt stora med ganska enkla AI-lösningar. Exempelvis kan man optimera ventilationen i en gruva så att frisk luft tillförs där arbetet sker, i stället för i hela gruvsystemet. Det halverar energiförbrukningen och ger säkrare arbetsförhållanden. Men jag tror ändå att vi bara är i början av att se vad AI kan göra. Möjligheterna till innovation och nya verksamhets- och affärsmodeller är stora.

Kontakta david.sjodin@ltu.se


Text: Åse Karlén


 
Kommentera artikeln
Kommentarer
Namn
Länk till egen sajt/blogg
Kommentar
 
Mest lästa artiklar nu