Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning
– sprider kunskap om entreprenörskap, innovation och småföretag
citatBloggen finns kvar men har inte så hög prioritet i vårt nya arbetssätt.
Läs Helenes inlägg på esbribloggen
TEMA: IMMATERIELLA TILLGÅNGAR | Flexibilitet en viktig del i IP-strategin
Marcus Holgersson. Foto: Daniel Moser.
Publicerad: 2020-12-01

TEMA: IMMATERIELLA TILLGÅNGAR
Flexibilitet en viktig del i IP-strategin

Hantera egna och andras tillgångar, vara lagom öppen och designa för flexibilitet. Företag som förstår hur immateriella tillgångar fungerar kan skapa och fånga mer värde.

Docent Marcus Holgersson, Chalmers, forskar om immateriella tillgångar. För att ringa in hur företag kan förhålla sig till dem identifierar han tre dimensioner. Den första rör egna respektive konkurrenters tillgångar.

- Immateriella tillgångar kontrolleras av företag på olika sätt, antingen rättsligt eller informellt. Man behöver hantera sina egna tillgångar, kanske genom att skydda eller hemlighålla. Men man måste också förhålla sig till andra företags immateriella tillgångar, och fråga sig om de bör licensieras, köpas upp – eller bara lämnas därhän.

Den andra dimensionen handlar om hur öppet företaget ska vara med sin innovation. Det finns ett antagande om att motsatsen till patentering är öppen innovation – men det är felaktigt, menar Holgersson.

- Immateriella rättigheter ligger till grund för både öppen och stängd innovation. Företag kan designa sin öppna innovation genom att använda sig av immateriella rättigheter som copyright eller patent, som kontrollmekanism.

- Utifrån detta kan de välja vem som ska kunna använda teknologin – och hur. Kanske vill man få till ett teknikutbyte med andra företag, eller göra en delmängd av teknologin tillgänglig för en viss grupp. Tack vare rättigheterna och tillhörande licensavtal kan företag designa sin öppenhet så att den gynnar deras verksamhet.

Den tredje dimensionen handlar om dynamik – en central aspekt för entreprenörer, särskilt i nya företag. Startups behöver ofta testa och förändra sina affärsmodeller många gånger innan de hittar rätt.

- Forskning visar att affärsmodeller behöver ha en viss grad av flexibilitet, och det behöver även IP-strategier ha. Ett patent gäller 20 år fram i tiden – det är väldigt länge med entreprenörsmått mätt. Och väljer företaget att publicera något som open source kan det vara tillgängligt för all framtid, påpekar Marcus Holgersson.

Tricket kan vara att tänka i moduler. Ett mjukvaruföretag kan till exempel välja att använda sig av öppen källkod för vissa delar, men behålla annan kunskap för sig själv. Då har det fortfarande flexibilitet och kan förändra affärsmodellen längre fram.

Kontakta marcus.holgersson@chalmers.se

Läs fler artiklar om immateriella tillgångar


Text: Åse Karlén


 
Kommentera artikeln
Kommentarer
Namn
Länk till egen sajt/blogg
Kommentar
 
Mest lästa artiklar nu