Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning
– sprider kunskap om entreprenörskap, innovation och småföretag
citatBloggen finns kvar men har inte så hög prioritet i vårt nya arbetssätt.
Läs Helenes inlägg på esbribloggen
NY AVHANDLING: Improvisera dig fram för att lyckas internationellt
Foto: Pat Whelen/Unsplash.
Publicerad: 2020-12-14

NY AVHANDLING: Improvisera dig fram för att lyckas internationellt

Är ditt företag på väg ut på internationella marknaden i en turbulent tid som denna? Glöm då allt vad strategiska planer heter. Det är ett helt annat upplägg som tar dig till framgång.

Instabila och oförutsägbara internationella marknader leder till fler konkurser och misslyckanden. Men småföretag, de mest sårbara i oroliga tider, har sällan råd med ett misslyckande.

– Men det finns sätt att tänka och ta beslut som ökar chanserna att lyckas med internationalisering. Välplanerade strategier och tydliga mål ska man lägga åt sidan, i stället bör småföretagen improvisera. Då lyckas de bättre, säger Stylianos Papaioannou, Uppsala universitet.

Men hur improviserar man då? Enligt Papaioannou behöver småföretagare definiera vad de har råd att förlora snarare än att fokusera på vad de kan uppnå. När man har gjort det är det dags att ställa sig frågorna ”Vem är jag?” och ”Vad vet jag?” Det vill säga definiera vilka tillgängliga resurser företaget har i form av kompetens, anställda och partners. Men också vilket kapital och investeringar som existerar. ”Vem känner jag?” är den tredje frågan småföretagaren behöver ställa sig.
NY AVHANDLING: Improvisera dig fram för att lyckas internationellt
Stylianos Papaioannou, Uppsala universitet, uppmuntrar entreprenörer som vill ta sig ut på de internationella marknaderna att improvisera. Foto: Tina Stafrén.

– Nätverket är en viktig komponent när du improviserar. Du väntar inte på att telefonen ska ringa, du är proaktiv och ringer själv upp.

I instabila och oförutsägbara tider är det mer effektivt och lönsamt att agera på ett spontant sätt. Man får mer ny kunskap om man rör sig ute i det oplanerade och experimenterar utanför etablerade gränser.

– Möjligheter som man inte har förväntat sig dyker upp och kan ge stora värden till företaget. Är du bunden till strategiska planer som bygger på gammal kunskap, kommer du bara att finna det du redan känner till. På så vis skapas inget nytt värde, säger Papaioannou.

Om företag stöter på värdefulla affärsmöjligheter, är det inte helt ovanligt att omgivningen benämner det som tur. Men Stylianos Papaioannou menar att ”turen” ofta är ett resultat av ett improviserande förhållningssätt.

– De entreprenörer som improviserar får fler möjligheter än andra. De har skapat turen genom sättet de har sökt möjligheter, säger han.

Stylianos Papaioannou uppmanar entreprenörer att improvisera mer, särskilt i turbulenta tider som denna. Men till de småföretag som inte är ute efter innovation, ger han rådet att hålla sig till den strategiska planen.

– Annars riskerar de att hitta saker som de inte kände till, vilket kan ställa till med oreda.

Kontakta stylianos.papaioannou@fek.uu.se

Stylianos Papaioannou disputerar på Uppsala universitet 16 december, 2020 klockan 13.15. Disputationen går att följa via länk. Hans avhandling Opportunity-based internationalization of SMEs: Foresee the unforeseeable and expect the unforeseen går att läsa som pdf.

Så kan krisen bli en värdefull möjlighet
- Lita inte på den gamla planen. Den kommer att leda dig fel eftersom den är baserad på gammal kunskap.
- Släpp dina förutbestämda mål och fokusera i stället på vad du har att förlora.
- Var flexibel och improvisera mycket.
- I kriser skapas utrymme för innovation – se det som en möjlighet.


Text: Maria Linde


 
Kommentera artikeln
Kommentarer
Namn
Länk till egen sajt/blogg
Kommentar
 
Mest lästa artiklar nu