Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning
– sprider kunskap om entreprenörskap, innovation och småföretag
citatBloggen finns kvar men har inte så hög prioritet i vårt nya arbetssätt.
Läs Helenes inlägg på esbribloggen
Hållbarhet måste förankras hos ledningen
 
Publicerad: 2021-04-06
Följande text ingick även i temat ”Hållbar framtid” som publicerades i Entré nr 1, 2021:

Hållbarhet måste förankras hos ledningen

Först när hållbarhet integreras i företagens affärsstrategi får den verklig effekt. Det menar professor Niklas Egels Zandén som fortfarande väntar på de stora hållbarhetskliven.

Hållbarhet måste förankras hos ledningen
Niklas Egels Zandén. Foto Carl-Henrik Trapp.
- Företag kan sponsra fotbollscuper, satsa på återvinning eller peppa de anställda att åka mer tåg. Allt det är bra och bidrar till hållbarhet. Men nu är det dags att ta de stora kliven, säger Niklas Egels Zandén, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

De senaste 20 åren har företag med tillverkning i låglöneländer använt sig av uppförandekoder och andra kontrollmekanismer för att förbättra för arbetarna. Men den samlade forskningen visar tyvärr att effekten är begränsad.

- Uppförandekoder har en viss positiv effekt, men den motsvarar inte de resurser som plöjs ned. Köpare har svårt att kontrollera fabriker, och leverantörer kan måla upp en fin fasad.

Även om kontroller visar att en fabrik bryter mot uppförandekoden, är det svårt att lösa problem som diskriminering eller motarbetade fackföreningar. En liten köpare som hotar med att hitta en annan leverantör, mottas ofta av en axelryckning.

- I princip är det bara företag av H&M:s storlek eller de som köper en stor andel av leverantörens produktion, som kan påverka leverantörerna, säger Egels Zandén.

Kontrollsystem är inte nog
Just H&M var tidiga med att införa uppförandekoder. Nu arbetar de vidare med andra initiativ som kan ge större effekt. Till exempel att diskutera direkt med regeringar i låglöneländer, eller se över fabrikers energi- och vattenförbrukning.

- Det är frustrerade att många företag som påbörjar sitt hållbarhetsarbete nu, lägger allt krut på kontrollsystemen. Både forskning och praxis visar ju att de inte är tillräckliga.

I storföretagens agerande ligger den verkliga hävstången, anser Niklas Egels Zandén, men även mindre och nyare företag kan göra skillnad. De rymmer dessutom innovationskraft och entreprenörsanda att inspireras av. En bra utgångspunkt för alla företag som vill bli mer hållbara, är att reflektera över den egna existensen.

- När jag är ute och träffar företag ställer jag ofta frågan: ”Vore det inte bättre för världen om ert företag försvann?” Det är en jobbig men nyttig övning.

Förankra i kärnverksamheten
I diskussionen som följer, om företagets anställda, kunder, produkter och värden, hittar man verksamhetens kärna. Och det är där som hållbarhetsarbetet bör förankras.

- Många företag upplever det här med hållbarhet som stort, förvirrat och komplicerat. De har svårt att koppla den egna verksamheten till de globala målen för hållbar utveckling. En del har stenkoll på sina leverantörer – för att de är kontrollfreaks och månar om sina produkter – men tänker inte på det som hållbarhetsarbete.

När hållbarhet slutar vara ”det där exotiska och konstiga” vid sidan av, och i stället kopplas direkt till strategin och företagets affär, kan förändring ske. Niklas Egels Zandéns bästa tips till små och medelstora företag är att se över leverantörerna.

- Om du precis ska dra i gång en utlandssatsning har du möjlighet att göra rätt från början, det är det bästa. Välj rätt land, och sedan rätt leverantör i det landet. Om tillverkningen redan är i gång får du i stället se till att göra hållbara val när du lägger till nya leverantörer. Det är mycket svårt att förändra en affär som är ohållbar i grunden.

Ett annat tips är att omfamna litenheten.

- Försök inte göra samma sak som storföretagen men med mindre resurser. Det finns inget värde i att vara ett sämre Nike. Utgå i stället ifrån vad ditt företag kan göra annorlunda.

Experimentera mera
Förutom att nya och små företag ofta är mer innovativa och flexibla, har de också en annan fördel: De syns inte.

- Allt H&M gör nagelfars, men mindre företag får inte samma uppmärksamhet. De kan experimentera, testa och testa igen – utan att någon bryr sig. Det som faller väl ut kan företaget välja att kommunicera, och därigenom få stor exponering.

Egels Zandén har under flera år följt det svenska, medelstora klädföretaget Nudie Jeans. De har jobbat med social och ekologisk hållbarhet på olika sätt, till exempel genom att införa levnadslöner i indiska fabriker. Det gav Nudie positiv publicitet och goodwill, och kostade bara ett par hundra tusen kronor per år.

En annan lyckad satsning är att erbjuda gratis lagning av Nudiejeans – oavsett var de är köpta. Initiativet kom från några anställda i en Nudiebutik, togs vidare av ledningen och skalades upp.

- När ägare, ledning och anställda är nära varandra är det lättare att plocka upp sådant som bubblar i organisationen. Idéerna måste inte vara perfekta!

Först när ledningen är med på hållbarhetståget kan de anställdas embryon till innovation få vingar, visar Niklas Egels Zandéns forskning. Han har full respekt för att det inte alltid är så lätt – men, å andra sidan, det som är enkelt är sällan särskilt kul i längden.

- Det är komplext, och förvirrande ibland, att driva företag. Men om man kan acceptera att det är så, kan man också jobba bra med hållbarhet, säger Egels Zandén.

Kontakta niklas.zanden@gu.se

Missa inte! Niklas Egels Zandén pratar på Estrad:webbinarium 15 april 2021, klockan 13.00-14.00. Läs mer och anmäl dig.


Text: Åse Karlén


 
Kommentera artikeln
Kommentarer
Namn
Länk till egen sajt/blogg
Kommentar
 
Mest lästa artiklar nu