Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning
– sprider kunskap om entreprenörskap, innovation och småföretag
citatVad som gör en bra ledare är förmågan att lära sig av sina misslyckanden och agera utifrån de erfarenheterna
Läs Helenes inlägg på esbribloggen
Publicerad: 2006-03-31
Följande text publicerades även under vinjetten ”Porträttet” i Entré nr 1, 2006:

Richard Florida, kreativitetsprofessor och Sverigevän:

”Hjärnan är motorn för ekonomisk tillväxt”

Florida gillar Sverige och Sverige gillar Florida. Vi toppar hans lista över de mest kreativa länderna, och han menar att vi har stora möjligheter att bli det land som tar fram den nya framtidsvision som världen så väl behöver. Det är ingen hejd på superlativen när kändisprofessorn Richard Florida pratar om Sverige.

Trots att Richard Florida ofta nämner Sverige som det Goda Exemplet är det hans första besök i landet. Ändå har han hunnit bli mycket populär och omtalad här - inte minst, givetvis, för att han gillar oss så mycket. Han är omhuldad av många, men får också ta emot en hel del kritik för sina idéer.

I dag är Florida verksam som professor i ekonomisk utveckling vid George Mason University i Virginia. Han forskar främst inom området regional ekonomisk utveckling, men har sin akademiska bakgrund på annat håll - nämligen i ämnet stadsplanering. Men det han är mest känd för är sina teorier om kreativitet. Hans bok The Rise of the Creative Class från 2002, fick stor uppmärksamhet och i dag är han en av de mest eftertraktade och bäst betalda föreläsarna i världen.

Floridas intresse för kreativitet går tillbaka långt i tiden. När han växte upp arbetade hans pappa på en glasögonfabrik.

- En dag fick jag följa med pappa till arbetet. Jag blev helt fascinerad av alla maskiner. Men pappa sa: ”Det handlar inte om maskinerna, det är kunskapen och kreativiteten hos dem som arbetar här som gör fabriken.” Det här är något som vi lätt glömmer bort - än i dag, säger Richard Florida.

Snabb utveckling
Själv har han däremot ingen tanke på att låta oss glömma. Florida har verkligen lyckats sprida sitt budskap om att vi är på väg in i, eller redan lever i, den kreativa ekonomin.

- Den kreativa klassen - de som arbetar med till exempel forskning, teknologi, kultur, konst och underhållning - utgör redan ungefär 40 procent av USA:s befolkning.

Han menar att vi genomlever det största ekonomiska skiftet någonsin. Det slår till och med den industriella revolutionen på fingrarna. Ett sådant skifte kan vara skrämmande. Men enligt Florida finns det all anledning att vara positiv och se med tillförsikt på dagens samhälle.

- För första gången i historien handlar ekonomisk tillväxt om att utveckla kreativiteten och andra mänskliga kvaliteter. Hjärnan är motorn för ekonomisk tillväxt.

Florida menar att utvecklingen har gått undan, särskilt de senaste decennierna. I början av 1900-talet arbetade fem procent av befolkningen inom den kreativa sektorn. På 1950-talet var det strax under tio procent och i början av 1980-talet fortfarande bara ungefär tolv procent.

- Sedan kom den ekonomiska tsunamin. Upp mot 50 procent av befolkningen i vissa länder kan i dag sägas tillhöra den kreativa klassen. Underhållningsbranschen är numera större än bil- och stålbranschen tillsammans.

För att en region ska bli framgångsrik gäller det att dra till sig kreativitet. Enligt Floridaläran är det de tre T:na - talang, teknik och tolerans - som avgör vilka regioner som kommer att bli framtidens vinnare. Och Sverige ligger bra till i den globala kapplöpningen om att attrahera kreativa människor. Vi toppar för närvarande Richard Floridas kreativitetsindex, samtidigt som han uttrycker en oro över sitt eget hemlands dalande plats i rankingen.

- Efter 11 september har vi lagt in backen. Vi behöver en ny modell för att vända vågen - en modell där alla känner sig delaktiga i den kreativa ekonomin. Och ert land kan visa vägen. Sverige är det mest kreativa landet av de 45 länder jag har studerat.

Ojämn värld
Han är också orolig för de nya klyftor som den kreativa ekonomin skapar. Kreativitet ser ingen skillnad mellan man och kvinna, mellan olika etniciteter eller mellan sexuella läggningar. Ändå är det, i ett globalt perspektiv, bara ett fåtal som har tagit det verkliga klivet in i den kreativa ekonomin.

- Det finns en myt om att globaliseringsvågen ska komma och lyfta alla båtar. Det stämmer inte. Visst, globaliseringen har låtit delar av världen utvecklas. Men samtidigt har ekonomin också blivit mer centraliserad till vissa platser. Vi lever i en väldigt ojämn värld.

Richard Florida anklagas ibland för att tänka elitistiskt, att den kreativa klassen han talar om bara består av privilegierade yuppies och konstnärer.

- Men jag menar att alla människor är kreativa. Det handlar om att vårt samhälle och våra företag måste bli bättre på att ta tillvara kreativiteten. Det är den stora utmaningen inför framtiden. Inte för att det är rätt sak att göra, utan för att det är nyckeln till ekonomisk tillväxt. De regioner som lyckas med detta kommer att få ett enormt försprång vad gäller innovation och ekonomisk tillväxt, säger han.

Fakta
Namn: Richard Florida
Bakgrund: Doktorerade vid Columbia University. Var tidigare professor vid Carnegie Mellon University. Har också varit gästprofessor vid MIT och Harvard University. Kom 2002 ut med boken The Rise of the Creative Class.
Aktuell: Med boken The Flight of the Creative Class.
För mer info: florida@gmu.edu


Text: Jonas Gustafsson


 
Kommentera artikeln
Kommentarer
Namn
Länk till egen sajt/blogg
Kommentar
 
Mest lästa artiklar nu