Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning
– sprider kunskap om entreprenörskap, innovation och småföretag
Publicerad: 2008-03-19
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2008:

I nöden prövas vännen

I januari 2005 drog stormen Gudrun in över södra Sverige. Hennes framfart skapade kaos, och stora ekonomiska värden gick förlorade. I Gudruns fotspår föddes behovet av ett slags ”akut entreprenörskap”. Detta diskuteras av Bengt Johannnisson och Lena Olaison i The Moment of Truth - Reconstructing Entrepreneurship and Social Capital in the Eye of the Storm. Artikeln har publicerats i Review of Social Economy, nr 1, vol 65 , 2007. Författarna konstaterar att naturkatastrofen väckte ett entreprenörskap som i vanliga fall är osynligt. Människor organiserade sig spontant - inte av egenintresse, utan av ansvarskänsla och starka band till den geografiska platsen. De använde sitt sociala kapital för att röja fysiska och symboliska vägar i det förödda landskapet.

För mer info: bengt.johannisson@vxu.se



Text: Åse Karlén


 
Kommentera artikeln
Kommentarer
Namn
Länk till egen sajt/blogg
Kommentar
 
Mest lästa artiklar nu