Publicerad: 2008-03-19
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2008:
I nöden prövas vännen
I januari 2005 drog stormen Gudrun in över södra Sverige. Hennes framfart skapade kaos, och stora ekonomiska värden gick förlorade. I Gudruns fotspår föddes behovet av ett slags ”akut entreprenörskap”. Detta diskuteras av Bengt Johannnisson och Lena Olaison i
The Moment of Truth - Reconstructing Entrepreneurship and Social Capital in the Eye of the Storm. Artikeln har publicerats i Review of Social Economy, nr 1, vol 65 , 2007. Författarna konstaterar att naturkatastrofen väckte ett entreprenörskap som i vanliga fall är osynligt. Människor organiserade sig spontant - inte av egenintresse, utan av ansvarskänsla och starka band till den geografiska platsen. De använde sitt sociala kapital för att röja fysiska och symboliska vägar i det förödda landskapet.
För mer info:
bengt.johannisson@vxu.se
Text: Åse Karlén
Kommentera artikeln