Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning
– sprider kunskap om entreprenörskap, innovation och småföretag
citatI dag är förhoppningarna stora på den forskningsbaserade kunskapen som produceras vid våra universitet
Läs Åses inlägg på esbribloggen
Publicerad: 2008-03-19
Följande text publicerades även under vinjetten ”Åsikten” i Entré nr 1, 2008:

Lek fram resultaten

När vi lekte som barn var det ingen som betalade oss för att vara kreativa, det var vi självmant. Vi simulerade vuxenlivet och förberedde oss för framtiden. När vi senare i livet arbetar kreativt på till exempel en FoU-avdelning så är vi betalda, och leken är utbytt mot kontrollerade uppdrag där varje steg ofta måste ha ett syfte och en relevans. Självklart är resultatstyrning bra och nödvändig även i det kreativa arbetet, men hur tar man till vara barndomens lekfullhet hos dem som arbetar med FoU? Hur får man dem att leka med hela företaget och dess kunder? Om leken får utrymme kan företag ta både radikala och adaptiva steg framåt.

När barnet leker fritt behöver en bil inte ha fyra hjul. Men om en ingenjör på Volvo föreslår tre hjul, undrar nog medarbetarna om det är dags för personen att ta semester. Trots att tre hjul faktiskt har bättre svängradie. Om Volvos FoU-avdelning skulle bestämma sig för att ”i dag är vi ett dagis som ska leka med trehjuliga bilar hela dagen”, så skulle de snabbt inse hur lätt det blir att parkera med enbart tre hjul. Poängen är att i denna lek kan de komma på något revolutionerande, de kan flytta företaget framåt på marknaden och skapa nya resultat.

Innovationer utan ett marknadsvärde har inget värde för företaget. Det är därför leken ska kopplas till resultat. Ett enkelt sätt att göra leken relevant är att ta bort någon av de grundläggande förutsättningarna en produkt eller tjänst har. En bil med enbart tre hjul skapar helt nya egenskaper. Hur blir det med ett hus utan tak eller bottenvåning? Eller en spis som inte behöver kastruller? Det handlar om att öppna sina sinnen och fånga det ogjorda med lika stark passion som barnet leker. Barnet fastnar inte i nuet utan förbereder för framtiden. Företag som stagnerar och bara utvecklar små detaljer kommer sällan fram med revolutionerande produkter, som exempelvis Ipoden.

Sverige har en fantastisk innovativ historia. Nu gäller det att börja om och leka för att fånga det ogjorda runt hörnet.

Om fler lyssnar på barnet i sig, skapas fler revolutionerande innovationer. Ett dagis jag hälsade på hade satt upp en skylt med lite regler, till exempel ”slåss inte med varandra, avsluta det du påbörjat, ett gott kuddkrig rensar luften mjukt...”. Säkert passar dessa regler utmärkt på många arbetsplatser. Den bästa regeln på dagisskylten var ändå ”var unik, lek inte bara Följa John!” Reglerna är inte unika för detta dagis, flera andra dagis har liknande riktlinjer. När alla vill leka måste även barnets lek styras upp för att nå önskat resultat: Friska och busiga barn som leker fram utveckling och upptäcker sin kreativa förmåga att skapa.

Att ta tillvara leken och dess uttryck i form av nytänkandet och kreativiteten som finns hos alla individer, hjälper oss att skapa synliga värden och lyfta fram det unika hos var och en av oss. Tillämpad kreativitet kan leda till utveckling och stordåd - oavsett vad man arbetar med, eller var i organisationen man är placerad. När vi tillåts vara kreativa på arbetsplatsen utvecklar vi vår självkänsla. Ju mer kreativa vi får vara på jobbet, desto bättre mår vi både psykiskt och fysiskt. Vi blir gladare, mer optimistiska och entusiastiska, vi sover bättre, och känner mindre stress och oro. Det är därför viktigt att skapa miljöer och strukturer där kreativiteten får ta plats.

För mer info: farida.rasulzada@psychology.lu.se



Text: Farida Rasulzada


 
Kommentera artikeln
Kommentarer
Namn
Länk till egen sajt/blogg
Kommentar
 
Mest lästa artiklar nu