av Alain Fayolle & Harry Matlay
Alain Fayolle och Harry Matlay är redaktörer för Handbook of Research on Social Entrepreneurship. Enligt dem har den finansiella krisen gjort att sociala frågor hamnat i fokus. Entreprenörskap kan generera ekonomiskt värde, men också minska sociala orättvisor, menar de. I boken har de samlat bidrag från en rad amerikanska och europeiska forskare. Tre av författarna är svenskar: Daniel Hjorth, Elisabeth Sundin och Malin Tillmar. Hjorths kapitel kan sägas sammanfatta hela boken. Han argumenterar att socialt entreprenörskap innefattar så mycket mer än bara ekonomi, strategi och management – till exempel politik och etik. Sundin och Tillmar diskuterar i sitt kapitel publikt/privat och vinstdrivande/ideellt. Socialt entreprenörskap tar sig över gränser, och existerar både inom och mellan organisationer.
Titel: Handbook of Research on Social Entrepreneurship
Författare: Alain Fayolle & Harry Matlay
Förlag: Edward Elgar
Utgivningsår: 2011
ISBN: 978-1-84844-427-0