Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning
– sprider kunskap om entreprenörskap, innovation och småföretag
citatI dag är förhoppningarna stora på den forskningsbaserade kunskapen som produceras vid våra universitet
Läs Åses inlägg på esbribloggen

The Business of Gamification. A Critical Analysis

av Mikolaj Dymek & Peter Zackariasson

The Business of Gamification. A Critical Analysis”Gamification”, att använda sig av mekanismer från dataspelsvärlden i andra sammanhang, är en begynnande revolution – menar vissa. Inte minst för hur vi arbetar, och för hur företag organiserar och marknadsför sig. I takt med att antalet dataspelare växer, har begreppet fått spridning. The Business of Gamification tar upp vad den spridningen innebär: Vilka är konsekvenserna för organisationer, konsumenter och samhället i stort? Hur ser användandet av gamification ut, och vad kan vi vänta oss i framtiden? Redaktörerna Mikolaj Dymek och Peter Zackariasson, båda inbitna dataspelare, poängterar att det finns ett stort intresse från affärsmässigt och akademiskt håll. Men det är inte riskfritt. Lena Olaison och Saara Taalas skriver i ett kapitel om hur företag som har använt sig av gamification i sin marknadsföring har råkat ut för konsumentmotstånd i form av pastischer på sitt eget spel.

Titel: The Business of Gamification. A Critical Analysis
Författare: Mikolaj Dymek & Peter Zackariasson
Förlag: Routledge
Utgivningsår: 2017
ISBN: 978-1-138-82416-4


Mest lästa artiklar nu