Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning
– sprider kunskap om entreprenörskap, innovation och småföretag

Reframing the Case Method in Entrepreneurship Education (open access)

av Karin Wigger, Lise Aaboen, Dag Håkon Haneberg, Siri Jakobsen och Thomas Lauvås

Reframing the Case Method in Entrepreneurship Education (open access)När man jobbar med verkliga (ibland fiktiva) fall, eller case, i sin entreprenörskapsutbildning får studenterna tänka och agera som en entreprenör. Det är ett aktivt lärande där pedagoger ställer öppna frågor för att stimulera studenternas självreflektion och kreativa tänkande. Studenterna behöver läsa på ordentligt och förbereda sig inför casen och vara aktiva under lärandeprocessen.

Diskussionerna mellan student och lärare är helt centrala för pedagogiken. De stärker studenternas känslomässiga engagemang och deras individuella engagemang och prestationer.

I samtliga case i boken finns frågor och uppgifter för studenter och lärare att diskutera och analysera i klassrummet.

Läs längre version av boktipset

Titel: Reframing the Case Method in Entrepreneurship Education (open access)
Författare: Karin Wigger, Lise Aaboen, Dag Håkon Haneberg, Siri Jakobsen och Thomas Lauvås
Förlag: Edward Elgar
Utgivningsår: 2022
ISBN: 978-1-80088-114-3