Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning
– sprider kunskap om entreprenörskap, innovation och småföretag
citatTa del av vår Q&A med Johan Wiklund på temat adhd och entreprenörskap
Läs Helenes inlägg på esbribloggen
What Entrepreneurs and Angels Should Do Before They Dance

What Entrepreneurs and Angels Should Do Before They Dance

Tid: Onsdag 28 januari 2015, 15.00-17.00
Plats: Unionens konferenslokal, Olof Palmes gata 17, Stockholm
Talare: Professor John Mullins, London Business School, Storbritannien

Anmälan

Kort om föreläsningen: Bygg företaget först, med hjälp av dina kunder. Därefter kan du söka extern finansiering – men bara om du behöver det förstås. John Mullins budskap låter enkelt, men går faktiskt på tvärs med rådande entreprenörslogik:

”Den spridda uppfattningen är att det gäller att komma på en toppenidé, skriva en affärsplan, få finansiering via änglar eller riskkapitalbolag, genomföra planen och – voilà! – blir rik. Men så går det nästan aldrig till i verkligheten. Faktum är att de flesta framgångsrika företag aldrig tar in externt kapital”, säger John Mullins, London Business School.

Under sin Estradföreläsning visar han hur företag som Microsoft, Dell och Banana Republic har engagerade kunder att tacka för sin tillväxt. Tidiga kunder kan bidra med både såddkapital och tillväxtpengar. Dessutom visar de potentiella investerare att det faktiskt finns ett marknadsintresse för det som företaget vill sälja.

Mullins presenterar fem konkreta modeller för kundfinansiering, som testats i företag som Airbnb, Threadless och GoViral. Han diskuterar också hur inkubatorer, mentorer och affärsänglar kan pusha entreprenörer att vända sig till kunderna direkt.

Föreläsningen bygger på John Mullins senaste bok med titeln ”The Customer-Funded Business: Start, Finance, or Grow Your Company with Your Customers’ Cash” (Wiley, 2014).

Observera att föreläsningen kommer att genomföras på engelska!

Kort om föreläsaren/föreläsarna: Professor John Mullins är är verksam vid London Business School, Storbritannien. Vid sidan av sin undervisning och forskning har han även grundat två företag, och tagit ett av dem till börsen. Mullins har skrivit ett 40-tal artiklar som publicerats i ledande tidskrifter. Han är också författare till boksuccéerna ”Getting to Plan B” och ”The New Business Road Test”. John Mullins är en erfaren talare kring frågor som rör entreprenörskap och finansiering.

Youtube Vi livesänder Estrad via Youtube
Webb-tv Efter några dagar kan du se föreläsningen som webb-tv
Twitter På Twitter använder vi hashtaggen #estrad

Har du problem att anmäla dig till föreläsningen? E-posta estrad@esbri.se
Having trouble signing up for the lecture? Contact estrad@esbri.se

OBSERVERA! Antalet platser är begränsat, därför bör anmälan göras så snart som möjligt. Anmälan är bindande. Deltagande i föreläsningarna är kostnadsfritt. Deltagare som anmält sig och som inte deltar kommer dock att debiteras en administrativ avgift på 400 kronor. Eventuell avanmälan måste ske senast 1 dag innan föreläsningen.

Om föreläsningen redan är fulltecknad meddelar vi dig detta omgående. I annat fall mejlar vi en anmälningsbekräftelse ca en vecka innan föreläsningen – håll utkik efter den!

Webbsändningarna är förstås också kostnadsfria, men till dem behöver du inte anmäla dig. Du behöver heller inte något särskilt program eller några inloggningsuppgifter för att se sändningen, du hittar den strax före föreläsningens start på ESBRIs startsida och på vår Youtubesida.

Varmt välkommen!

Mest lästa artiklar nu