Om kreativitet i kunskapande processer
Tid: Torsdag 20 januari 2000, 15.00-17.00
Plats: IVAs konferenscenter, Grev Turegatan 16 Stockholm
Talare: Doktorand Daniel Hjorth, ESBRI och Växjö universitet och professor Bengt Johannisson, Växjö och Lunds universitet
Kort om föreläsningen: Idag finns en ökad medvetenhet i Sverige om behovet av en bredare syn på entreprenörskap vilket forskningen också har betonat genom en mer öppen tolkning av entreprenörskap: som kreativt agerande, en social process som bygger på ständigt lärande. Skolans roll i medskapandet av ett entreprenöriellt samhälle har alltså ökat. Detta handlar dock om att i dialog med läroplaner, studenter och näringsliv söka möjligheter som odlar barnets naturliga förnyelseorientering och undvika att re-producera förvaltare. En ny ansvarsfördelning växer här fram. Entreprenörskap, lärande och aktiverat närsamhälle står i centrum för denna föreläsning.
Kort om föreläsaren/föreläsarna: Bengt Johannisson och Daniel Hjorth är medförfattare till rapporten "I entreprenörskapets tecken - en studie av skolning i förnyelse" (Departementsserien 1997:3). Bengt Johannisson är professor i entreprenörskap och företagsutveckling och har i 25 år lett internationellt uppmärksammade program i entreprenörs- och småföretagsutbildning vid Växjö universitet. Hans nuvarande forskning handlar bl a om entreprenörskap och regional utveckling. Daniel Hjorth är forskare vid ESBRI och SIRE/Växjö universitet. Förutom arbetet med att avsluta doktorsavhandlingen vid Lunds universitet skriver han inom området entreprenörskap och organisationsförnyelse. Han är även verksam som föreläsare vid Växjö universitet.