Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning
– sprider kunskap om entreprenörskap, innovation och småföretag
citatVad som gör en bra ledare är förmågan att lära sig av sina misslyckanden och agera utifrån de erfarenheterna
Läs Helenes inlägg på esbribloggen
Tema: Kultur

Tema: Kultur

De kulturella och kreativa näringarna växer så det knakar och bidrar till sysselsättning, tillväxt, global konkurrens och regional utveckling. Samtidigt pratas det om svårigheten i att försörja sig på sin konst, och allt högre krav ställs på kulturens egenfinansiering. Balansgången mellan det kreativa och det kommersiella är en utmaning, och kulturens icke-ekonomiska värden glöms ibland bort. Entré nr 1-2013 hade kultur som tema.

ESBRI är koordinator för Nätverket för entreprenörskap i kulturella och kreativa utbildningar (NEKKU). NEKKU finansieras genom Tillväxtverkets uppdrag "Entreprenörskap i kulturella och kreativa utbildningar", som i sin tur ligger under regeringens handlingsplan för kulturella och kreativa näringar. 13 mars 2013 arrangerade ESBRI och Tillväxtverket konferensen "Skapa konst, skapa jobb, skapa kreativa företag" Nedan finns även material från den konferensen.

Artiklar från kulturtemat i Entré nr 1-2013

”Uppmuntra till världsklass”
”Uppmuntra till världsklass”
Entré nr 1, 2013 | Text: Sven-Olof Bodenfors
Externt kapital mindre kreativt
Entré nr 1, 2013 | Text: Jonas Gustafsson
Williamsburg lockar japanska kreatörer
Entré nr 1, 2013 | Text: Jonas Gustafsson
 

Artiklar från tema om konst och entreprenörskap i Entré nr 2-2002

Starka beröringspunkter mellan konstnärer och entreprenörer
Entré nr 2, 2002 | Text: Jonas Gustafsson
Här finns forskning om konst och företag
Entré nr 2, 2002 | Text: Jonas Gustafsson
 

Om konferensen "Skapa konst, skapa jobb, skapa kreativa företag"

”Ett hållbart konstnärskap är det centrala”
”Ett hållbart konstnärskap är det centrala”
På webben 2013-05-03 | Text: Jonas Gustafsson
Kreativa processer tar olika vägar
Kreativa processer tar olika vägar
På webben 2013-04-24 | Text: Åse Karlén
Att hitta drivkraften efter plugget
Att hitta drivkraften efter plugget
På webben 2013-04-04 | Text: Hanna Andersson
”Entreprenörskap är ett sätt att tänka”
”Entreprenörskap är ett sätt att tänka”
På webben 2013-03-20 | Text: Åse Karlén
Konstbefruktad konferens
Esbribloggen 14 mars 2013
 

Fler artiklar om konst, kultur, kreativa näringar och entreprenörskap

Konsten att leva på sin konst
Konsten att leva på sin konst
Entré nr 4, 2011 | Text: Jonas Gustafsson
I närhet av kreativiteten
I närhet av kreativiteten
Entré nr 4, 2012 | Text: Hanna Andersson
Bra dagis ger kreativa föräldrar
Bra dagis ger kreativa föräldrar
Entré nr 1, 2012 | Text: Åse Karlén
Konstnärer kombinerar kreativt
Konstnärer kombinerar kreativt
Entré nr 1, 2012 | Text: Jonas Gustafsson
Konst och kommers i kreativ förening
Konst och kommers i kreativ förening
Entré nr 1, 2011 | Text: Paul Steen
Kreativiteten bor i regnbågsstaden
Kreativiteten bor i regnbågsstaden
Entré nr 1, 2009 | Text: Paul Steen
Amerikansk teori passar inte svenska regioner
Entré nr 1, 2008 | Text: Åse Karlén
Finska formgivare – mellan kreativitet och industri
Entré nr 1, 2009 | Text: Paul Steen
Konstnärer lär sig entreprenörskap hos SSES
Entré nr 2, 2007 | Text: Jonas Gustafsson
Ta vara på kulturkraften
Entré nr 3, 2010 | Text: Jonas Gustafsson
 

Boktips

The Value of Arts and Culture for Regional Development. A Scandinavian Perspective
The Value of Arts and Culture for Regional Development. A Scandinavian Perspective
Lisbeth Lindeborg & Lars Lindkvist | 2013 | Routledge
The Warhol Economy – How Fashion, Art & Music Drive New York City
The Warhol Economy – How Fashion, Art & Music Drive New York City
Elizabeth Currid | 2008 | Princeton University Press
Luspank och idérik
Luspank och idérik
Ulla-Lisa Thordén & Thomas Östberg | 2010 | Liber
Creative Business – 10 lessons to help you build a business your way
Creative Business – 10 lessons to help you build a business your way
Tobias Nielsén, Dominic Power & Margrét Sigrún Sigur∂ardóttir | 2010 | Volante QNB Publishing
Företagandets konst
Företagandets konst
Gunnar Eliasson & Ulla Eliasson | 1997 | City University Press
 

Webb-tv

Skapa konst, skapa jobb, skapa kreativa företag
Kreativitet, kvalitet och konkurrenskraft
Konst(iga) företag
Konst(iga) företag
Estrad 10 februari 2009
Företagande i kreativa industrier
Vad är kreativitet, och hur påverkas vi av kreativa miljöer?
 

Länkar

 

Övrigt

I Kunskapsbanken kan du söka efter ännu mer forskningsbaserad kunskap om kultur.

Mest lästa artiklar nu