Akademisk kunskap ska nå ut och vara nyttig. Det är de flesta överens om. Allra helst ska forskningen kommersialiseras och leda till innovationer, som i sin tur ger tillväxt. Det kan ske genom samverkan, avknoppningar av nya företag, patentering och licensiering. Eller, som i fallet PET-centrum, genom att en hel forskargrupp säljs till näringslivet. Vi är bra på kommersialisering i Sverige, men inte lika bra på att mäta exakt vad som produceras när det gäller patent och innovation vid landets lärosäten. Entré nr 3-2017 hade kommersialisering som tema.
I den långa huvudtexten skrev vi om tre avhandlingar som tog upp ämnet på olika sätt. Inom temat rymdes även Åsiktsartikeln av Jonas Gabrielsson som publicerades i samma nummer, några kortare texter och en läs mera-lista. Du hittar dessa artiklar, och en mängd andra texter, boktips, filmklipp och annat, nedan. Vi har nämligen återkommit till ämnen som kommersialisering, samverkan och akademiskt entreprenörskap vid ett antal tillfällen under Entrés historia.
I Kunskapsbanken kan du söka efter ännu mer forskningsbaserad kunskap om kommersialisering.