Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning
– sprider kunskap om entreprenörskap, innovation och småföretag
citatVad som gör en bra ledare är förmågan att lära sig av sina misslyckanden och agera utifrån de erfarenheterna
Läs Helenes inlägg på esbribloggen
Öppen innovation

Tema: Öppen innovation

Användare. Återförsäljare. Kunder. Leverantörer. Konsumenter. Konkurrenter. Alla har de förstahandsinformation om hur företagets produkter och tjänster upplevs. Många har också värdefulla idéer om hur erbjudandet skulle kunna förbättras. Att ta tillvara extern kunskap i det egna innovationsarbetet brukar kallas för öppen innovation, co-creation eller samskapande. Att öppna innovationsprocesserna för influenser utifrån kan vara mycket värdefullt – men också svårt.

Entré 3-2016 hade tema öppen innovation. Vi har intervjuat fyra forskare som har studerat olika aspekter av öppen innovation: inom mogen tillverkningsindustri, vården, spelbranschen och marknaden för konsumentprodukter.

Nedan hittar ni texterna som ingick i temat och ytterligare läsning i ämnet. Har vi missat någon viktig artikel eller avhandling? Mejla oss gärna.

Artiklar från temat i Entré nr 3-2016

Öppenhet ger hållbarhet
Öppenhet ger hållbarhet
Entré nr 3, 2016 | Text: Anna-Karin Florén
Sjukvården missar patienters idéer
Sjukvården missar patienters idéer
Entré nr 3, 2016 | Text: Maria Linde
Innovationstävlingar – vem bryr sig?
Innovationstävlingar – vem bryr sig?
Entré nr 3, 2016 | Text: Jonas Gustafsson
Kreativitet utan kredd
Kreativitet utan kredd
Entré nr 3, 2016 | Text: Maria Linde
Användarna driver innovation
Entré nr 3, 2016 | Text: Jonas Gustafsson
 

Fler artiklar om öppen innovation

Med folket som innovationsmotor
Med folket som innovationsmotor
Referat från Estrad med Karim Lakhani, 26 februari 2016
Öppenhet medför nya utmaningar
Öppenhet medför nya utmaningar
Entré nr 1, 2016 | Text: Åse Karlén
Använd användarna i innovationsarbetet
Använd användarna i innovationsarbetet
Entré nr 1, 2015 | Text: Jonas Gustafsson
Öppen innovation kräver kommunikation
Öppen innovation kräver kommunikation
Entré nr 4, 2013 | Text: Åse Karlén
Öppenhet triggar innovation
Öppenhet triggar innovation
På webben 2011-04-11 | Text: Åse Karlén
Öppenhet kräver eftertanke
Öppenhet kräver eftertanke
Referat från Estrad med Björn Remneland Wikhamn, 17 oktober 2011
Plats på scen för entreprenören
Entré nr 1, 2008 | Text: Paul Steen
Öppenhet skapar kollektiv innovation
Entré nr 4, 2004 | Text: Åse Karlén
 

Boktips

Öppen innovation – i teori och praktik
Öppen innovation – i teori och praktik
Nicolette Lakemond & Fredrik Tell | 2016 | Studentlitteratur
Öppen innovation
Öppen innovation
Björn Remneland | 2010 | Liber
Open Innovation: Researching a New Paradigm
Open Innovation: Researching a New Paradigm
Henry Chesbrough, Wim Vanhaverbeke & Joel West | 2006 | Oxford University Press
 

Webb-tv

Innovation in health care – Lessons from the venturesome economy
Open Innovation – How can I use the crowd?
Open Innovation – How can I use the crowd?
Estrad med Karim R Lakhani, 26 februari 2016
Open innovation - teori och praktik
Open innovation - teori och praktik
Estrad med Björn Remneland-Wikhamn, 17 oktober 2011
 

Övrigt

I Kunskapsbanken kan du söka efter ännu mer forskningsbaserad kunskap om öppen innovation.

Mest lästa artiklar nu