Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning
– sprider kunskap om entreprenörskap, innovation och småföretag
citatBloggen finns kvar men har inte så hög prioritet i vårt nya arbetssätt.
Läs Magnus inlägg på esbribloggen
Publicerat: 2010-04-12

Hur gör born globals? – Om fällor och framgångsfaktorer för utlandsfödda företag

För många svenska företag är den inhemska marknaden för liten. De måste verka utomlands – tidigt. Men hur internationaliserar man på bästa sätt? Välkommen på en öppen föreläsning om fällor och framgångsrecept för born global-företag.

I takt med en ökad globalisering är det fler små och medelstora företag (SMF) som etablerar sig på utländska marknader i ett tidigt skede. En del SMF är internationella redan när de startar. Forskare kallar dem ”born globals” – just för att de ser sin marknad som internationell och expanderar snabbt på utländska marknader.

Under föreläsningen beskriver Sara Melén och Emilia Rovira Nordman, forskare på Handelshögskolan i Stockholm, på ett konkret sätt utmaningarna som SMF och born global-företag möter i sin internationaliseringsprocess. De diskuterar också hur företagen kan hantera dessa för att lyckas.

De kommer bland annat att svara på frågor som:
- Är snabbväxande SMF ett nytt fenomen?
- Vilka fällor möter born global-företagen?
- Hur vänder de dessa till framgångsfaktorer?

Talare: Sara Melén och Emilia Rovira Nordman, Handelshögskolan i Stockholm
Tid: Onsdag 14 april 2010, 15.00-17.00
Plats: IVAs konferenscenter, Grev Turegatan 16 , Stockholm

Mer info om föreläsningen: www.esbri.se/nastaforelasning
Kontakt och anmälan: Jonas Gustafsson, Åse Karlén, 070-799 46 27

Alla Estradföreläsningar filmas och läggs i efterhand ut som webb-tv. För närvarande kan du se närmare 30 föreläsningar, och en rad andra filmklipp inom entreprenörskap, innovation och småföretagande, på vår webb. Besök www.esbri.se/webb-tv

Mest lästa artiklar nu