Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning
– sprider kunskap om entreprenörskap, innovation och småföretag
Vem gör vad?

Ute Walter

Namn: Ute Walter

Titel/tjänst: FD

Universitet/högskola/organisation: Örebro universitet

Institution/avdelning: Restaurang- och Hotellhögskolan Grythytte Akademi

E-postadress: ute.walter[at]oru.se

Webbsida: www.oru.se/rhs/Ute_Walter

Aktuella projekt:
  1. Drivkrafter bakom kunders serviceupplevelser i restaurangkontext, sett från kundens perspektiv.
  2. Sociala interaktioner som drivkraft bakom kunders serviceupplevelser på restauranger, sett från kundens perspektiv.
  3. Den fysiska miljön som drivkraft bakom kunders serviceupplevelser, sett från kundens perspektiv.
Publicerat, tidskrifter/konferensbidrag:
  • (2010) (Edvardsson B. & Öström Å): "Drivers of customers’ service experiences: a study in the restaurant industry", Managing Service Quality, Vol 20, No 3, s 236-258.
  • (2010) (B. Edvardsson & Öström Å.): "Social interactions as drivers of customers’ restaurant experiences", The LaLonde Conference in Service Management, 11th International Research Seminar in Service Management, Marketing, Strategy, Economics, Operations and Human Resources: Insights on Service Activities." LaLondes Les Maures, IAE Aix en Provence, Graduate School of Management, University Paul Cézanne, France. 2010 Proceedings: 771-790, reviewed conference paper.
  • (2008): "The meeting aspect and the physical setting: are they important for the guest experience?", Journal of Food Service, Vol 19, s 87-95
Publicerat, böcker/rapporter:
  • (1998): "Outsourcing av food & beverage på hotell i Sverige", BAS Göteborg, Master Thesis
  • (2008): "Bordsbeställning", In: MOSSBERG, L. & GUSTAFSSON, I.-B. (red.) Service på restaurang: Lund, Studentlitteratur, s 17-24

Avhandlingstitel:
(2011) "Drivers of customers' service experiences: a customer perspective on co-creation of restaurant services, focusing on interactions, processes and activities." Örebro universitet 

Nyckelord:
Customer service experience. Experience driver. Dynamic. Co-creation. Critical incident technique. Servicescape. Experience room. Social interaction. Phone encounter. Restaurant.

Övriga meriter och information:
Mitt huvudintresse är affärsutveckling med fokus på tjänster inom hotell- och restaurangbranschen. Jag är huvudsakligen intresserad av kundens logik och kopplingen av detta till nytänkande/innovationer på företag, där marknadsföring är central.
Utbildning och praktisk bakgrund från olika befattningar i matsal och köket på hotell och restauranger i Europa.

1998, Ekonomie magisterexamen från Stockholms universitet med inriktning på service management, tourism, business development.
1998-2002, Arbete som konsult med uppdrag som berör organisationsutveckling på olika nivåer.
Anställning som universitetsadjunkt och programansvarig för magisterprogram som berör management av tillväxtföretag och entreprenörskap samt programansvar för kandidatprogram för hotellmanagement.
2002-2006, Projektansvarig för regionala utvecklingsprojekt av olika slag med fokus på regionala måltidsföretag i Örebro län. Projekten gick ut på affärsutveckling, produktutveckling, serviceutveckling samt grundläggande utbildning om marknadsföring och marknadskommunikation för små företag.
2011, Doktorsexamen i Måltidskunskap vid Örebro universitet, Grythytte Akademi. Avhandlingen berör mitt huvudintresse, vilket är drivkrafter bakom kunders serviceupplevelser. Jag ser kunder som en aktiva medskapare och även skapare av deras individuella upplevelser.

Jag talar flytande tyska, svenska och mycket bra engelska. Jag har även goda kunskaper i franska.

 
Mest lästa artiklar nu